Kun olin lapsi, minulla oli intiaanipäähine, jossa oli paljon erivärisiä tekosulkia. Päähine oli tehty huovasta ja siinä kulki jotain koristenauhaa. Huopaliuskat ulottuivat selänpuolelta vyötärölle saakka ja kuminauha kiersi kallon takaa.

Tyttäremme on aina halunnut kerätä linnun sulkia teiden varsilta. Minua ajatus on vähän yököttänyt likaisuuden yms. vuoksi. Olen antanut hänen niitä kerätä, mutta sisäleikkeihin ne eivät ole koskaan päässeet.

Kunnes tuli päivä, jolloin tyttäreni totesi: "Mä haluan suuren päällikön sulkahatun".

Siitä se sitten lähti. Annoin ja jopa kehoitin lastemme kerätä sulkia ja lupasin, että kun sulkia on tarpeeksi teen heille sulkapäähineet. Yllättävästi niitä sulkia löytyi - suurin osa oli variksilta ja harakoilta peräisin, mutta muutama fasaanin sulkakin eksyi joukkoon.

Ompelin jämäkankaasta + tukikankaasta noin 8 cm leveän kaistaleen (putkilon) ja samalla sauman sisälle ompelin sulat kiinni. Vähän kultaista tai hopeista koristenauhaa ja vielä kuminauha niin, että sulkapäähine kulkee otsalta selänpuolelle roikkuen (pitänee ottaa yksi kuva mallin päällä, jos muistan).  Seuraavaksi pitäisi tehdä kuulema intiaanipuvut...